Chiński rynek: Boom na transgraniczny e-commerce w Chinach


Paweł Kołodziej, Łukasz Sarek

Chiny są ogromnym rynkiem dla produktów premium i produktów luksusowych. Jak jednak pisaliśmy w poprzednim artykule o segmencie dóbr luksusowych wartość sprzedaży na rynku w ciągu ostatnich lat utrzymywała się na zbliżonym poziomie. Zmianie uległa natomiast struktura sprzedaży. Tradycyjny handel był dynamicznie wypierany przez handel e-commerce.

Ze względu na ograniczony asortyment produktowy na chińskim rynku wewnętrznym, obawy przed podróbkami oraz atrakcyjne zagraniczne akcje promocyjne dynamicznie rosła wartość produktów kupowanych przez chińskich odbiorców przez kanał e-commerce z dostawą towarów spoza obszaru celnego ChRL.

Zakup towarów do określonej wysokości transakcji jednostkowej i łącznej rocznej dokonywana przez klientów indywidualnych na potrzeby własne jest traktowana jak zwolniona z ceł i podatków importowych co jest również niezwykle istotnym argumentem przemawiającym za zakupem bezpośrednio zza granicą.

W 2016 wartość wszystkich zakupionych przez platformy e-commerce przez indywidualnych konsumentów z Chin z zagranicy usług i towarów wyniosła ponad 78 mld usd (prawie 275 mld pln). Wartość ta obejmuje zarówno produkty i usługi luksusowe, premium jak i codziennego użytku. Transakcje dokonane były poprzez różne platformy e-commerce i sklepy online.

Wartość zakupów transgranicznych chińskich konsumentów przez platformy e-commerce
Wykres na podstawie danych eMarketer. Dane obejmują wartość produktów i usług zakupionych poprzez wszystkie kanały e-commerce, bez względu na metodę płatności i sposób realizacji zamówienia, z wyłączeniem kosztów podróży i biletów wstępów na różne wydarzenia, z wyłączeniem B2B i z wyłączeniem Hong Kongu. eMarketer z listopada 2017. Przeliczenie z usd na pln według kursu 3,5.

Według prognoz eMarketer w ciągu najbliższych pięciu lat ta kwota ma wzrosnąć niemal dwukrotnie. Szacunki na 2017 r. wskazywały ogromny przyrost pod względem wartości (76 mld PLN) oraz procentowy (prawie 28 proc.). Trend wzrostowy znalazł potwierdzenie w innych źródłach. W kolejny latach tempo wzrostu obrotów generowanych przez klientów indywidualnych będzie spadało jednak pod względem wartości wciąż będzie to wciąż ogromny przyrost (w 2018 o 53 mld pln, w 2019 o ponad 40 mld pln, w 2020 o 36 mld pln i w 2021 o 34 mld pln).

Wzrost liczby użytkowników transgranicznych platform e-commerce

Również bardzo optymistyczny obraz pokazują badania iiMedia Research. Według danych zaprezentowanych w raporcie w 2016 r. 41 mln chińskich klientów biznesowych i indywidualnych brało udział w rożnych transakcjach poprzez transgraniczne platformy e-commerce. Według szacunków w 2017 liczba chińskich odbiorców miała wzrosnąć do 58 mln a w 2018 do 74 mln.

Liczba Chińczyków korzystających z transgranicznych platform e-commerce
Na podstawie danych z opracowanego przez iiMedia Research raportu na temat chińskiego rynku e-commerce transgranicznego w I poł. 2017r.

Chińscy konsumenci są zadowoleni z zakupów poprzez platformy transgraniczne. W 1 poł. 2017 r. zaledwie 1.6 proc. wyraziło swoje niezadowolenie z obsługi ze swoich doświadczeń z zagranicznymi zakupami. 18,4 proc. swoje doświadczenia określiło jako przeciętne co oznacza a 80 proc. jako dobre lub bardzo dobre. Ten poziom zadowolenia bardzo dobrze prognozuje dla rozwoju eksportu do Chin poprzez kanały e-commerce.

Planując eksport swoich produktów do Chin przez platformy do e-commerce należy wziąć pod uwagę ile jest skłonny wydać chiński konsument przy jednorazowym zakupie. Koszta transportu i inne koszta operacyjne mają znaczący wpływ na całkowity koszt zakupu i przygotowując portfolio produktów warto skorelować je z preferencjami chińskich odbiorców.

Prawie 2/3 transakcji zamykały się w wartości między 160 a 530 pln, z niewielką przewagą przedziału 160-265 pln. Są to wartości uśrednione, które dają orientację co do kwoty jaką przeciętny konsument jest skłonny wydać. Należy jednak mieć na uwadze, że w poszczególnych klasach produktów (produkty premium, luksusowe) lub produktach niszowych te wartości będą kształtowały się odmiennie. Wpływ na wartość jednorazowej transakcji ma również wartość zwolniona od cel i podatków: ok. 1060 pln dla transakcji jednorazowej i 10600 pln wartość zakupów w ciągu jednego roku.

Wiodące platformy w handlu transgranicznym

Wejście do Chin kanałem e-commerce wymaga starannego doboru najbardziej odpowiedniego z punktu widzenia produktu, marki i strategii marketingowej kanału. Dla wielu produktów dobrym wyborem będzie skorzystanie z jednej z czołowych platform do e-commerce transgranicznego. Większość z nich działa w systemie mieszanym. Udostępnia odpłatnie zagranicznym eksporterom infrastrukturę IT, czyli „miejsce” na platformie oraz wspomaga procesy biznesowe jak płatności, logistykę. Jednocześnie jednak prowadzi zakupy własne i oferuje jako sprzedawca produkty zagranicznych marek na swojej platformie.

Udział platform w transgranicznym handlu e-commerce w Chinach
Na podstawie danych z opracowanego przez iiMedia Research raportu na temat chińskiego rynku e-commerce transgranicznego w 1 poł. 2017r.

Dynamicznie rozwija się Kaola, która zapowiada wzrost wartości zakupów własnych w Europie, Stanach Zjednoczonych i Japonii i wprowadzanie nie tylko uznanych marek ale również nowych obiecujących producentów. W czołówce jest również należący do grupy Alibaba Tmall International. Bardzo dynamicznie rozwija się JD Worldwide, który w ostatnich miesiącach jest szczególnie popularny wśród nowych użytkowników rozpoczynających przygodę z zakupami zagranicznych produktów do Chin przez kanał e-commerce. JD podjął również współpracę z innym liderem VIP shop, co może wpłynąć na profil obu platform i zwiększenie przez nie łącznego udziału w rynku.

Dla wielu marek jak np. niektóre produkty luksusowe lub premium bardziej odpowiednie będą platformy dedykowane dla tego segmentu. Kilka operujących w Chinach platform e-commerce dedykowanych dla segmentu produktów luksusowych zaprezentowaliśmy w artykule kilka tygodni temu.

Łukasz Sarek