Chińskie platformy e-commerce dla produktów premium


Paweł Kołodziej, Łukasz Sarek


Tmall, Taobao, JD.com i inne znane chińskie platformy e-commerce B2C to pierwszy naturalny wybór dla wielu firm, które rozważają wejście na rynek chiński bez budowania tradycyjnej sieci dystrybucyjnej lub równolegle do jej tworzenia. Świat chińskiego e-commerce jest jednak dużo bogatszy i operuje na nim wiele platform wyspecjalizowanych w określonych grupach lub segmentach produktów importowanych. Wykorzystanie możliwości jakie oferują może być dogodną a jednocześnie skuteczną metodą na drodze do budowania obecności i podstawy dla tworzenia przyszłej sieci dystrybucji w Chinach oraz świadomości marki wśród chińskich konsumentów.

Jednym z segmentów w eksporcie do Chin, dla którego właściciele polskich marek szczególnie powinni wziąć pod uwagę inne niż tradycyjne kanały dystrybucji są dobra luksusowe lub produkty premium. Nie są to platformy dla każdej firmy i mniej lub bardziej restrykcyjnie selekcjonują swoich potencjalnych partnerów. Wejście przy ich pomocy na chiński rynek ma duże zalety. Sprzedaż marki przez chińskie platformy premium postrzegana jako przynależność do elitarnego klubu i daje dostęp do segmentu zamożnych klientów, którzy szukają dedykowanych platform i rzadziej korzystają z masowych kanałów sprzedaży jak Taobao czy JD. Poniżej prezentujemy trzy platformy e-commerce wybrane z szerszej grupy platform dedykowanych dla wprowadzania na rynek chiński marek i produktów z „wyższej półki”.

Chińskie platformy e-commerce – przykłady

SECOO

Secoo ( secoo.com ) jest największą platformą w Chinach wyspecjalizowanych w produktach premium. W pierwszej połowie 2017 r. przez Secoo sprzedano towary o wartości niemal 200 mln usd, co dało 30 proc. wzrostu w porównaniu do pierwszej połowy 2017. W 2016 wzrost sprzedaży wyniósł 35 proc. rdr. Z platformy skorzystało ok. 3000 marek z całego świata i krajowych chińskich. Na koniec czerwca Secoo miało ponad 15 mln zarejestrowanych użytkowników. Od września b.r. jest notowane na NASDAQ.

Secoo_general

Platforma prowadzi sprzedaż szerokiego zakresu produktów: obok luksusowych torebek, zegarków, biżuterii, odzieży, obuwia również sprzętu gospodarstwa domowego, telefonów komórkowych, żywności.

secoo_torebki

Wśród produktów żywnościowych można znaleźć nie tylko ekskluzywne czekoladki, miody Manuka czy liście wyjątkowych odmian herbaty ale także wysokiej jakości wołowinę z nowej Zelandii oraz portugalskie krakersy.

secoo_newzealand_beef

Wśród produktów żywnościowych dominują jednak na razie rodzime chińskie marki. Zagraniczne marki maja silną pozycję w odzieży, luksusowym obuwiu i galanterii skórzanej. W tych grupach również niektórzy polscy producenci budują swoją pozycję w segmencie premium.

Niestety, w przeciwieństwie do pozostałych platform na razie nie jest jeszcze dostępna opcja bezpośredniej dostawy dla chińskich konsumentów od zagranicznych przedsiębiorstw ulokowanych poza Chinami. Dostawca produktów dla platformy powinien być przedsiębiorstwem zarejestrowanym w ChRL. Oznacza to, że dla polscy przedsiębiorcy dla pełnego wykorzystania możliwości związanych ze sprzedaż na platformie powinien najpierw albo zarejestrować w Chinach przedsiębiorstwo albo podjąć współpracę z lokalnym dystrybutorem. Współpraca z platformą wymaga przejścia procesu rejestracji wymagającego m.in. dostarczenia próbek produktów do testów jakościowych wykonywanych przez Secoo.

Secoo prowadzi w pewnym zakresie zakupy za granicą jednak zaprasza do współpracy tylko wybranych przez siebie partnerów. Dobrą informacją dla polskich producentów obuwia i galanterii skórzanej z najwyższej półki jest popisanie na początku października umowy między Secoo a European Confederation of Footwear Industry (CEC). Polska Izba Przemysłu Skórzanego jest członkiem CEC. Secoo uzyskało wyłączność na reprezentowanie marek premium producentów zrzeszonych w stowarzyszeniu. W zamian oferuje dostęp do chińskiego rynku i swojej bazy klientów poszukujących luksusowych produktów oraz ma zapewnić skuteczna ochronę praw własności intelektualnej zagranicznych przedsiębiorstw. Jest to szansa szczególnie dla mniej znanych marek, które miałyby trudności w samodzielnym wejściu na rynek chiński.

I HAVE U

I have you jest jedną z mniejszych platform, które umożliwiają zagranicznym producentom produktów luksusowych sprzedaż bezpośrednio do Chin, bez konieczności współpracy z lokalnym dystrybutorem czy importerem.Lista marek jest długa i obok światowych gigantów jest wiele niewielkich przedsiębiorstw, specjalizujących się w wąskich niszach produktowych. Zasady współpracy z platformą marki muszą negocjować indywidualnie z platformą. Nie ma ujednoliconych zasad przystąpienia do współpracy. Możliwa jest wysyłka produktów bezpośrednio z zagranicy do chińskiego konsumenta. Jest to również wyłącznie kanał dla sprzedaży B2C i nie można przy jego pomocy prowadzić transakcji B2B nawet z niewielkimi podmiotami.

Ihaveu

Platforma oferuje szeroką gamę produktów. Odzież męska i damska w pełnym zakresie od T-shirtów i jeansów po galowe garnitury, szeroki wybór galanterii skórzanej, między innymi torby, portfele i obuwia, dodatki jak np. zegarki, okulary i zapalniczki.

Ihaveu_bags

IhaveU_by_creation_shoes

W ofercie platformy dostępne są również kosmetyki, suplementy diety, chemia gospodarcza.

IhaveU_comsetics

Produkty wysyłane z zagranicy nie są objęte koniecznością opatrywania ich etykietami w języku chińskim. W wypadku zakupów zza granicy cena nie obejmuje ceł i innych podatków związanych z importem i jest to dodatkowy koszt jaki ponosi kupujący. Dla jednorazowego zakupu do wartości 1000 rmb jest zwolniony z cła i innych danin importowych, opłaty dotyczą produktów o wyższej wartości.

W wypadku gdy klient jest niezadowolony z produktu klient może zwrócić towar i otrzyma zwrot kwoty zakupu. Ze względu na przepisy celne nie jest możliwa zamiana na inny produkt. Przy zakupie towarów poniżej 200 rmb pobierana jest opłata za dostawę w wysokości zaledwie 20 rmb. Dla towarów wysyłanych z zagranicy klient musi zaakceptować czas realizacji zamówienia do 25 dni. W wypadku gdy zagraniczny producent ma umowę o magazynowanie towarów w zamkniętym magazynie celnym na terenie Chin dostawa włącznie z ocleniem trwa zaledwie 3-5 dni.

FARFETCH

Inną alternatywą dla sprzedaży luksusowych marek przez butiki i firmy, które chciałyby wysyłać produkty bezpośrednio chińskim klientom może być stworzona kilka lat temu przez José Nevesa platforma farfetch.com ( https://www.farfetch.com/cn/. W czerwcu b.r. poważnym udziałowcem w spółce został chiński gigant JD.com, który na podstawie podpisanego porozumienia ma ułatwić Farfetch i markom z którymi platforma współpracuje wejście do Chin. Jest to platforma dla sprzedaży produktów marek globalnych lub aspirujących do rangi marki globalnej a proces selekcji partnerów jest bardzo restrykcyjny. Z polskich salonów i butików z Farfetch współpracują m.in. Vitkac i Uzerai.

farfetch

Farfetch oferuje węższy zakres produktów niż dwie poprzednie platformy koncentrując się na odzieży, obuwiu, galanterii, biżuterii i dodatkach.

 

W cenę wliczone są chińskie cła oraz chińskie podatki i inne opłaty importowe a dostawą zajmuje się DHL. Produkt jest dostarczany w oryginalnym opakowaniu. Nie ma konieczności etykietowania go zgodnie z chińskimi przepisami. Deklarowany czas dostawy 3-7 dni roboczych. Jeśli wartość zamówień przekracza 1000 rmb koszt dostawy jest stały bez względu na wielkość przesyłki. Farfetch oferuje również 14 dniowy (zalecany 7 dniowy) termin na zwrot zakupionych towarów bez podania przyczyn. Farfetch oddaje wtedy koszta zakupu włącznie z daninami importowymi (nie potrąca ze zwracanej kwoty chińskich ceł i chińskich podatków). W wypadku zakupów przekraczających 5000 tys. rmb konieczne jest jednak załatwienie dodatkowych formalności celnych. Ze względu na brak partnerskich salonów zwrot następuje przez firmę kurierską.

farfetch_vitkac