Ranking top 100 mini programów do e-commerce w Chinach
Łukasz Sarek
Kilka dni temu chiński portal e-commerce Ebrun opublikował top listę 100 mini programów używanych do sprzedaży produktów i usług w kanale e-commerce (小程序, mini programms). Wyniki rankingu są oparte na zróżnicowanych kryteriach: m.in. na wartości transakcji, atrakcyjności marki, wskaźniku retencji, efektów marketingu i promocji. Operujące w środowisku We Chat aplikacje mimo pewnych słabości technicznych i ograniczeń są dobrym sposobem na zwiększenie sprzedaży na największej chińskiej platformie społecznościowej.
Czym są mini programy
Mini programy to aplikacje, działające w środowisku WeChat, najpopularniejszej chińskiej platformy społecznościowej. Korzystanie z nich nie wymaga instalacji. Pod względem zasad działania i funkcjonalności pod wieloma względami są podobne do aplikacji webowych, zarówno tych które działają we wszystkich przeglądarkach jak również tych dostosowanych do otwierania w przeglądarce wbudowanej w platformę WeChat. Mają jednak przewagę w szybkości i płynności działania oraz w potencjale marketingowym.
Wzrost popularności
Według Walk the Chat, firmy IT oferującej szeroki zakres usług e-commerce na platformie WeChat, główną przyczyną gwałtownego wzrostu popularności mini programów było szersze wykorzystywanie ich przez chińskich influencerów, tzw. Key Opinion Leaders (KOL). Ze względu na specyfikę marketingu w Chinach i stosunkowo ograniczone możliwości promowania produktów na WeChat ogromną rolę w zwiększaniu sprzedaży mają właśnie chińscy influencerzy. Ich przejście na korzystanie z własnych mini programów było spowodowane brakiem możliwości linkowania w artykułach promocyjnych do produktów, przez co współczynnik konwersji był niski. Wpływało to niższą sprzedaż i wynagrodzenia KOL.
Zalety i wady mini programów dla firm e-commerce.
Firmy e-commerce działające na chińskim rynku mogą z wykorzystaniem mini programów sprzedawać swoje produkty i usługi, zarządzać promocjami, rozdawać kupony, oferować zakupy grupowe. Można je również wykorzystać do świadczenia specyficznych usług jak np. lokalizowania stacji ładowania baterii samochodowych (Tesla). Jak podkreślają eksperci portalu Tech in Asia mini programy, ze względu na dobrą integrację ze środowiskiem, w którym funkcjonują, są zazwyczaj bardzo szybkie i płynnie działają. Słabymi stronami jest brak niektórych funkcjonalności, którymi można dysponować w aplikacjach webowych, specjalny język programowania, konieczność uzyskania aprobaty Tencent, właściciela WeChat, dla aktualizacji, ograniczenia rozmiarów aplikacji. Mini programy mogą być wykorzystane tylko w środowisku WeChat. Wiele z możliwości mini programów dają również inne rozwiązania poza WeChat. Dzięki dobremu osadzeniu w środowisku największej chińskiej platformy społecznościowej, mini programy oferują jednak przede wszystkim możliwość szybkiego zbudowania ogromnej bazy klientów.
Top 5
W pierwszej piątce rankingu znalazły się wyłącznie firmy, w których Tencent, właściciel WeChat, jest inwestorem. Może to być związane z promowaniem powiązanych ze sobą firm, ale również z lepszym dostosowaniem technologiczno-marketingowym rozwiązań powstających przy współpracy z informatykami Tencent (tak np. wg. Tech in Asia). Co ciekawe na szczycie tabeli zamiast platformy oferujących luksusowe krajowe i importowane do Chin produkty znalazła się dyskontowa platforma Pin Duoduo ( http://www.pinduoduo.com/ ). Określana jako połączenie Facebooka z Grouponem platforma oferuje bardzo atrakcyjne dyskonty na stosunkowo niedrogich produktach masowych. Miejsce zakupów oszczędnych gospodyń, młodzieży z mniejszych miast i innych przedstawicieli mniej zamożnych grup społecznych ale również wszystkich tych, którzy szukają dyskontów dzięki zakupom grupowym. Pin Duoduo odnosi sukcesy nie tylko w tym rankingu. Jest również niezwykle dynamicznie rozwijającą się platformą e-commerce, która staje się poważnym konkurentem Taobao, choć na razie nie przynosi zysków netto. Jej sukces rankingowy i marketingowy pokazuje jednak potencjał dla e-commerce w innych grupach społecznych niż klasa średnia. Na drugim miejscu jest Weidian ( https://www.weidian.com/ ), platforma, która oferuje rozwiązania do sprzedaży e-commerce, popularnie zwane sklepami na WeChat. Na trzecim miejscu znajduję się mini program platformy Miss Fresh ( https://www.missfresh.cn/ )oferującej sprzedaż świeżych produktów takich jak warzywa, owoce, mięso, napoje oraz inne produkty codziennego użytku. Na czwartym i piątym miejscu znajdują się miniprogramy dwóch czołowych platform należących zarówno do JD jak i Tencent: Jingdong (popularnie JD, http://www.jd.com/ ) oraz VIP.com, ( https://www.vip.com/ )które oferują szeroki zakres dóbr z punktem ciężkości na odzieży, kosmetykach, produktach dla dzieci, elektronice i produktach luksusowych. Skład pierwszej piątki można podsumować jako „jedzenie i uroda”.
Platformy z produktami importowanymi
W zestawieniu znajduje się wiele platform, które oferują zagraniczne produkty. Vip Shop prowadzi sprzedaż własną produktów z importu zarówno na rynku wewnętrznym jak i w kanale e-commerce transgranicznego (CBEC – China Cross Border E-commerce). JD podobnie i ma specjalną subplatformę dla produktów z kanału CBEC. Na dalszych ale niezbyt odległych miejscach są liczące się platformy z produktami importowanymi jak Jumei (6) i Xiaohongshu (8).Pierwsza oferuje głównie odzież, obuwie, kosmetyki i produkty dla dzieci, druga odzież, kosmetyki, elektronikę i artykuły spożywcze. Z zagranicznych firm działających w Chinach wysoką pozycję zajmuje amerykański Wallmart (9), japońskie Uniqlo (13), hongkoński Watsons (14) i francuski Carrefour (16).